Hormony szczęścia – jak je pobudzić w naturalny sposób?

Hormony szczęścia – jak je pobudzić w naturalny sposób?

Jak w naturalny sposób pobudzić hormony szczęścia?

W organizmie człowieka powstaje i wydziela się kilka różnych substancji, które nazywane są hormonami szczęścia. Wśród nich możemy wyróżnić między innymi jak endorfiny, serotoninę, dopaminę i oksytocynę. To właśnie one odpowiadają za nasze zadowolenie, a tym samym decydują o naszym humorze. Warto jednak wiedzieć, że wspomniane substancje różnią się od siebie zarówno budową, pochodzeniem, mechanizmem działania, jak i emocjami, za które odpowiadają. Czy istnieje więc naturalny sposób na ich podniesienie? Czy możemy podnieść poziom endorfiny, serotoniny, dopaminy i oksytocyny? Wyjaśnimy to w dzisiejszym artykule! Zapraszamy do lektury!

Hormony szczęścia – sposoby na ich podniesienie

Wysoki poziom hormonów szczęścia powoduje stany euforyczne, dobre samopoczucie, zadowolenie oraz radość. Czujemy się wtedy, jakbyśmy mogli przenosić góry, a rzeczy niemożliwe praktycznie nie istnieją. Co więcej, w niektórych przypadkach ich działanie może redukować uczucie bólu i drętwienia. To właśnie dlatego są niekiedy nazywane endogennymi opioidami. Jak więc podnieść ich poziom? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów! Sprawdźcie jakich!

Endorfiny – sposoby na podniesienie poziomu endorfin

Endorfiny zna prawie każdy. Są to najbardziej popularne hormony szczęścia, ułatwiające radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami oraz zmniejszające ból w naturalny sposób. Ich obecność w naszym organizmie powoduje, że mamy dobre samopoczucie oraz jesteśmy zadowoleni. Co więcej, endorfiny zwiększają wydajność umysłu i aktywują myślenie. Jak zatem naturalnie zwiększyć ich poziom? Do najlepszych sposobów na podniesienie ilości endorfin zaliczamy:

  • aktywność fizyczną,
  • słuchanie ulubionej muzyki,
  • śmiech,
  • seks,
  • spożywanie gorzkiej czekolady,
  • jogę,
  • aromaterapię,
  • spożywanie produktów bogatych w tryptofan*.

*Tryptofan to aminokwas, który poprawia nastrój oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jego niedobory mogą powodować spadek energii, gorsze samopoczucie, a nawet depresję. Znajdziemy go między innymi w mięsie drobiowym, łososiu, jajkach, produktach sojowych,szpinaku, mleku, serach oraz nasionach i orzechach.

Serotonina – sposoby na podniesienie poziomu serotoniny

Serotonina to neuroprzekaźnik i hormon tkankowy, który jest odpowiedzialny za transportowanie sygnałów w komórkach nerwowych. Jej odpowiednia ilość w organizmie wywiera korzystny wpływ na nastrój, redukuje niepokój i lęk oraz pozwala odczuwać radość. Dodatkowo, niedobór serotoniny może nieść ze sobą poważne konsekwencje w postaci depresji, złego nastroju, zaburzenia snu oraz braku apetytu. Jak zatem naturalnie zwiększyć jej ilość? Do najlepszych sposobów na podniesienie ilości serotoniny zaliczamy:

  • aktywność fizyczną,
  • odpowiednią ilość snu,
  • ekspozycję ciała na słońce,
  • bliski kontakt z inną osobą,
  • jogę,
  • medytację,
  • spożywanie produktów bogatych w białko.

Oksytocyna – sposoby na podniesienie poziomu oksytocyny

Oksytocyna, nazywana również hormonem miłości, jest neuropeptydem, który jest wytwarzany głównie podczas porodu i laktacji. Jej zadaniem jest pobudzanie komórek mięśniowych macicy do skurczy. Tuż po urodzeniu sprawia ona, że zarówno macica, jak i naczynia krwionośne obkurczają się, dzięki czemu zostaje ograniczone krwawienie związane z urodzeniem łożyska. Co więcej, oksytocyna występuje również u mężczyzn, u których wpływa na erekcję. Do jej najważniejszych ról zaliczamy dodatkowo odczuwanie emocji, zwiększenie odporności na stres oraz budowanie relacji. Jak zatem naturalnie zwiększyć jej ilość? Do najlepszych sposobów na podniesienie ilości oksytocyny zaliczamy:

  • seks,
  • bliski kontakt z inną osobą,
  • karmienie piersią,
  • prawienie i przyjmowanie komplementów,
  • zabawa ze zwierzętami domowymi,
  • zabawa z dziećmi.

Dopamina – sposoby na podniesienie poziomu dopaminy

Dopamina to kolejny z hormonów, który jest uznawany za hormon szczęścia. Jest to neuroprzekaźnik, wytwarzany i uwalniany przez komórki nerwowe w mózgu i rdzeniu kręgowym. Do jej najważniejszych ról w organizmie należy nagradzanie, motywowanie, pamięć i uwaga. Dodatkowo, odpowiada ona za energię i samopoczucie, a oprócz tego motywuje do działania. Gdy nasz organizm uwalnia ją w dużych ilościach, dopamina wywołuje uczucie przyjemności, dzięki czemu motywuje nas do powtarzania danej czynności. Jak zatem naturalnie zwiększyć jej ilość? Do najlepszych sposobów na podniesienie ilości dopaminy zaliczamy:

  • bliski kontakt z inną osobą,
  • nabywanie nowych umiejętności,
  • podejmowanie nowych wyzwań,
  • śmiech,
  • zakupy,
  • pozytywne myślenie,
  • dbanie o własne ciało i tężyznę fizyczną,
  • zdrowe jedzenie.

Zapraszamy też do lektury innych artykułów z kategorii lifestyle, w której między innymi wyjaśniamy czy olejek rycynowy przyspieszy poród oraz podpowiadamy do czego podawać białe wino.

0 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Może Ci się spodobać